Debattlustan!!!

Oj, vad jag längtar efter en rejäl debatt - om vad som helst. Ett riktigt härligt distriktsårsmöte! Ni vet ett sånt där alla bara diskuterar för diskussionens egen skull. Det ger livet en extra krydda.

Här är det ingen som säger emot alla säger ja, ja eller ingenting alls.
Det kan antingen betyda att de håller med i allt du säger eller så struntar de blankt i allt.

Debatter eller diskussioner förekommer inte alls och definitivt inte med utlänningar. Däremot skäller man hutlöst på varandra inom familjen eller inom arbetsplatsen. Att folk springer gråtande från arbetsplatsmöten är inget ovanligt. Jag var på en konferens där en av deltagarna ställde sig upp och skällde ut tolken, som omgående byttes ut! Den konfucianistiska etiken säger att ingen skall behandlas så att han/hon tappar ansiktet! Hur nu detta h'nger ihop har 'nnu ingen lyckats förklara för mig.

Vem som bestämmer här är helt solklart- det är chefen (vanligen en man) och efter det så är det den äldste medarbetaren (man eller kvinna) efter det så är det den som varit längst i företaget.

Ju äldre person - ju större inflytande och ju mera vördnad åtnjuter personen. I vietnamesiska språket tilltalar man inte bara man och kvinna olika, utan man har också 3 olika tilltal beroende på ålder och hur nära man känner personen.

Den första fråga jag får när jag kommer till ungdomsgrupper är: Hur gammal är du? Allt för att de skall kunna tilltala mig rätt. Det samma händer innan jag får besöka Ministerier och myndigheter. Då ringer en sekreterare till min assistent och frågar hur gammal jag är. Allt för att de skall kunna titulera mig rätt och sätta in mig på rätt nivå. Vilken tur jag har för med min aktningsvärda ålder så hamnar jag på RÄTT nivå dvs högst upp.

Gläd er åt era fria diskussioner och låt dem ta tid. Man lär sig mycket genom att få höra vad andra tycker och tänker!

En fri tanke framåt natten
Marianne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback