En kulinarisk resa!

Oj vad jag älskar vietnamesisk mat. Mycket grönsaker, lite salt, lite kryddat och kött kan man leva utan. Buljongen man dricker är oftast sagolik god med smak av olika grönsaker, men blandad med köttbuljong. Sann vegetarian är det svårt att vara här även om man bara väljer grönsaksrätter så är buljongerna alltid blandade.

Men nu får jag ta det från början.
Frukosten är internationell: Nestle yougart producerad i Vietnam, bröd från franska bageriet ett par kvarter bort eller om jag hittar Wasa runda sesambröd (från Italien står det på beskrivningen men producerad i Filipstad!), ost från Schweiz eller Frankrike, juice och marmelad från Australien, till detta lite frukt eller grönsaker från tanten på gatan utanför kontoret.

Lunchen äter jag tillsammans med min assistent Tam, så den blir äkta vietnamesisk från en av de lokala trottoarrestaurangerna. Man sitter på låga plastpallar, vid låga plastbord och äter med pinnar ur små skålar. Kolla fotot. Först lägger man tre skedar kokt ris i skålen och sedan äter man det tillsammans med de man nu köpt på de andra små faten (grönsaker, stekt fisk, kokt kött, kokt potatis med tomater och örtkryddor, nötter). Man lägger vanligen inte mer än riset i skålen, resten äter man genom att plocka direkt från faten. När man närmar sig slutet, skedar man upp buljongen med grönsaker och ibland små musslor i skålen med lite ris och sedan dricker man det och puttar in riset.
I början kändes det ovant och dåligt bordskick, men nu börjar jag bli van.

Jag älskar deras potatis, blir helt klart tvåa bara slagen av mandelpotatisen! Fisken steks genom att man bryner olja och socker riktigt brunt sedan häller man det över den färska fisken som sedan får stå och små puttra i några minuter. Man äter bara kokt riktigt varm mat ute, för att klara sig från magsjuka. Färska grönsaker äter jag hemma där jag kan skölja och skala dem.

Middagarna under veckan äter jag antingen i lägenheten – soppor, sallader, bakad potatis eller så går jag till den lokala Pho 24 nudelrestaurangen och äter nudelsoppa med friterat bröd. Pho är en restaurangkedja i Japansk stil men med vanliga bord och normala stolar.

När min kollega Olle är i stan under helgerna blir det mera västerländsk mat. Allt finns här från fransk, rysk, kinesisk, japansk till australienska stekhus och en underbar italiensk restaurang. Allt finns i olika prisklasser.

Om jag inte ansträngde mig skulle det vara alldeles för enkelt att leva västerländskt här, men då missade jag ju en av poängerna med att bosätta sig utomlands.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback