På jakt efter överlevnadsstrategier!!

Jag lovade ju berätta för er om hur man klarar värmen som vietnames!
Utlänningarna försöker befinna sig i affärer och kontor med luft etkonditionering.

Regel nr 1 är att vara i skuggan: Alla sätt är tillåtna för att fixa skugga. Man binder upp plastskynken och presenningar mellan träden och husen, man har stora parasoller utanför varje affär som inte har skugga på annat sätt. Man hugger aldrig ner ett träd! Därför står träd överallt: framför alla övergångsställen, framför dörrar, inbyggda i trappor och till och med inbyggda i hus. Måste man trots allt röra sig så bär kvinnorna de typiska toppiga rishattarna, de äldre männen bär gröna ”militär” hattar, de yngre kvinnorna bär paraply och de yngre killarna har kepsar.
Regel nr 2 är att röra sig så lite som möjligt: Måste de förflytta sig så tar de mopeden eller cykeln (fartvinden ger svalka). De som inte har sådan lyx och som måste gå rör sig som sniglar. Eller varför inte vänta till senare när solen inte är så stark.
Regel nr 3 är att skydda sig mot solen: Åker man moped eller cykel och är tjej är man klädd i modern ”burka”, en skjorta som har förlängda armar som täcker hela handen, med två tampar som man trär tummen och lillfingret igenom så att ”skyddet” ligger kvar, dessutom har skjortan en huva framtill som täcker mun och näsa och som knäpps uppe på huvudet. På huvudet har de i bästa fall en hjälp men vanligare en solhatt av bomullstyg.
Även killarna har heltäckande skjortor men utan munskydd, men med stora solglasögon och en keps.
Regel nr 4 är att sova siesta: Var som helst och hur som helst sover vietnameserna siesta. Jag skall ut och ta lite foton, för ni tror mig inte annars. Man lägger sig precis över allt: över flera mopeder (om man är parkeringsvakt), bredvid sina korgar(om man är grönsaksförsäljerska), på sina säckar (om man säljer ris), på skrivbordet (om man jobbar på kontor), på golvet (om man jobbar i affärer eller i fabriker)
Regel nr 5 är bär tunna vida kläder: Pyjamasar och tunna mjuka bommullskläder verkar vara det som de äldre och medelålders vietnameserna bär när man är ute på stan. Jobbar man på kontor så har man mera västerländska kläder med då har man ju också luftkonditionering. De yngre svettas dock under sina blå jeans och tighta syntet jumprar och T-skirts

Jag vill trots allt vara ute och gå så jag försöker blanda dessa regler: söker skugga, bär solhatt med älgar från Liseberg, bär tunna kläder och rör mig som en snigel! Jag har nog aldrig varit så blek som nu, inget solande här inte.

Hittills har det gått bra. Jag har också lärt mig vilka affärer som har en bra luftkonditionering, där jag kan svalka mig en stund. Det finns också bra och många glass caféer här.

Ha det bra så länge
Marianne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback