Handla, handla och mera handla

Onsdag den 8 februari

Hej igen
Nu har jag börjat inreda min lägenhet. Kul må ni tro, men oj vad jag har sprungit i affärer. Under de dagar som vi hade stängt kontoret för Tet gick jag i genomsnitt 18000 steg per dag dvs över 1 mil. Hanoi är en storstad och trots att olika varor säljes på olika gator så blir det en del promenerande.

I kväll har jag fått mitt matbord och 6 stolar. Efter mycket funderande köpte jag i vietnamesisk stil dvs hopvikbart typ utemöbler men med hela skivor. Jag skall lägga ut ett foto så snart som jag har kameran hemma i lägenheten. Sedan har jag köpt en liten hemmabio anläggning med 5 högtalare. Underbart nu kan jag lyssna på mina skivor med bra ljud.

I går kväll när jag var ute för att kolla en ny mobiltelefon (min gamla slutade att fungera igår) så passade jag på att köpa lite videofilmer som Sofia beställt. Jag köpte 4 Harry Potter filmer och 3 Lord of the Rings (kostar 8,50 st). Bekymret är bara att 2 av Harry Potter filmerna har vietnamesiskt tal och jag lyckas inte få bort det. Det är ju barnfilmer så därför har man lagt till talad översättning. I övriga fall behåller man talet men lägger till olika textband. Jag får väl ut och se om jag kan hitta fler Harry Potter filmer utan talad översättning. Annars är det kanske ett sätt för mig att lära mig vietnamesiska!

I kväll skall jag lära mig min nya mobiltelefon. Om ni undrar hur jag gör när jag handlar, så springer jag runt kollar olika fabrikat, typer och priser, sedan går jag hem och kollar på nätet vilket av fabrikaten och märkena som är bra, om det finns svensk instruktionsbok att ladda ner och om priset är hyfsat. När det gäller teknikprylar så är ju varorna otroligt billiga i Sverige, men jag vill betala mer än hemma för då får jag pruta.

Ha det så bra
Hälsningar
Marianne
PS Tack för alla inlägg!!

Kommentarer
Postat av: marianne bernhardtz

Hej Marianne!

Har inte hunnit läsa din blogg förut. Jättespännande att få ta del av hur du har det och inrättat dig. Själv är jag jätteförkyld - varit hemma från jobbet. Det har snöat nästan hela dagen lite under nollan just nu och cirka 30 cm snö med det som kommit tidigare. I söndags tog jag en skidtur på ca 7 km inte så dumt - men hopas ändå att våren skall komma snart./Kram och hälsn Marianne

2006-02-09 @ 22:40:07
Postat av: Mariann Ljung

Hej Marianne ringde till "dej" för några dar sedan och pratade då med Sven som gav mej din blogg, kul att få läsa om dina öden och äventyr.Som du sett av andra inlägg har vi vinter här. Har åkt skidor i flera timmar i dag, tillsammans med kamrater på färdknäppen.Strålande sol ca 5- ,vad kan man mera begära av en lördag?Ser med spänning fram mot mera ... från andra sidan denna jord.Kram från Mariann

2006-02-11 @ 19:45:23
Postat av: Logen Brödet

Hej! Hälsningar från sammankomst med Logen Brödet och Sven som specialinbjuden gäst . Vi har ätit gott och sett finalen i På spåret.
Hoppas du har det bra!
Hälsningar
Gerd, Siw, Ingemar, Sture, Sven

2006-02-11 @ 21:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback