HIV/aids-konferens I Phnom Penh

Eftersom ni bara tror att jag roar mig är det väl bäst att jag också berättar lite om jobbet. Vad jag gör i Hanoi tar jag sedan. Just nu vill jag berätta om den konferens som SIDA bjudit in till i Phnom Penh förra veckan.
Syftet med konferensen var att väcka organisationerna och deras samverkanspartners så att hiv/aids information och annan prevention vävs in i arbetet där det går.
Vi var ett hundratal deltagare från hela regionen samt från SIDA och huvudorganisationerna i Sverige (Diakonia, RFSU, Forum Syd m.fl.) Något många svenska kanske. Innehållsmässigt gav den mig väl inte så mycket men det var bra att få träffa alla lokalt arbetande eldsjälar. Vi var också ute på fältbesök och fick se hur organisationer och privat personer med mycket små medel kunde göra undervärk. Bara att ta efter! Skall vi fortsätta med projekt här så skall hiv/aids prevention vara med! Klart besked från SIDA.

I Kambodja var det drygt 30 grader varmt! Puh, jag vet vad jag har att vänta. Min kollega Johan bor nu i Phnom Penh så jag passade på att stanna hos honom under fredag och lördag. På lördagen var vi dels på det beryktade tortyr stället S21 - där Pol Pot och Röda Khmererna torterade och höll de egna landsmännen fångna – dels historiska museet. Resten får jag ta en annan gång. Ankor Wat t.ex.!

Nu är det bara att kavla upp ärmarna och försöka få med hiv/aids i vårt arbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback