Upp, upp och iväg!

Upp, upp och iväg!


Här fyllar men påsen med synder och varm luft!

Här fyllar men påsen med synder och varm luft!


Loy Kratong firande i Chaing Mai

Tur skall man ha utan att jag hade plannerat det så hamnade jag i Chiang Mai i norra Thailand när årets största Thailändska helg firades - Loy Kratong.

Man firar den till regngudens ära. Det egentliga firandet går ut på att man viker en kartong av palmblad och i den placerar man ett ljus, några blommor och ev några mynt. Sedan sätter man ut kartongen i vattnet (floden, bäcken, kanalen eller sjön), man får ta det vattendrag som finns till hands. På detta sätt tackar man regnguden för att han varit nådig under året och givit bra med regn.

Tyvärr använder nu många plastkartonger i stället och det har skapat ett miljöproblem. I Bangkok hade man därför bestämt att varje familj bara fick sätta ut en karton var!

Utöver att tacka regnguden så passar också många på att bli av med årets alla synder. Det gör man genom att släppa upp dem i en papperspåse som man med hjälp av varmluft får att stiga upp i skyn. Under papperspåsen hänger man ett ljus som hjälper till att hålla påsen flygande. Många förser också påsen med smällare och tomtebloss. En vacker syn när hundratals påsar flyger i luften. Det är svårt att beskriva så kolla korten istället.

Vad jag gorde i Thailand? Jo jag var i Chaing Mai för att göra ett besök hos en av våra samarbetsorganisationer IOGT Chaing Mai. Tillsammans med dem gjorde jag ett besök i en Hmongby och träffade en grupp underbara juniorer. Det får du veta mer om i nästa berättelse.

Tills dess ha det bra