Gammal kärlek rostar aldrig!!

Nu har jag skaffat mig en ny vän också här i Hanoi. Under hela tiden som jag har varit här har jag till och från känt att något viktigt saknats. I början på veckan kom jag så på vad det var! Ok, då var det bara att ta sig ut och skaffa en, men se det behövde jag inte heller. Jag hade en sådan obeskrivlig tur - jag fick ett mail från en av svenskorna i bokklubben, som måste flytta och göra sig av med sin trogne vän. För en ringa penning fick jag så ta över hennes.

Nu när jag kommer in i sovrummet så känner jag en ilning av lycka, nästan samma lycka som när jag ser sina nära och kära komma ut genom dörrarna på Noibai flygplats. Där i hörnet står den och väntar på mig, lite uppfordrande faktiskt. Den är lite till åren, har lite skavanker, men kan mycket mer än vad man skulle kunna tro. Lite lika mig alltså!

Hela förmiddagen har vi varit tillsammans, va kul och oj vad tiden gick fort. Jag är nu säker på att de 5 veckor som är kvar innan jag åker hem till Sverige på semester kommer att gå som en dans.

Nu skall jag gå och "natta" min vän Janome Selector ? min nya Symaskin.

Allas vår EU ko

Allas vår EU ko


Finsk tomteko

Finsk tomteko


En svensk ko i Hanoi

EU har firat 50 år. Det har inte ens vi kunnat missa. Man har firat det med kulturutbyte i olika former. Allt från att olika gästartister har uppträtt på Operan till italiensk modemässa. Just nu är det en tysk sopran som uppträder på Operan. Vi har också haft både italienska och tyska popgrupper på besök.

Själv har jag bara besökt den Europeisk KO-utställningen i Återföreningsparken. Det är en utställning som jag tror skall cirkulera jorden runt. Varje medlemsland har dekorerat en stor träko. Det blir faktiskt en ganska imponerande kobesättning.
På fotona kan ni kolla in några exempel.

Men handen på hjärtat! Får vår svenskaste symbol DALAHÄSTEN, se ut hur som helst?

Svensk Dalako

Svensk Dalako


Valaffisch - långt ifrån personfixeringens Sverige

Valaffisch

Vallokal

Vallokal

Röstlängd och lista med valbara kandidater

R?stl?ngd och lista med valbara kandidater

Val till Nationalförsamlingen i Vietnam


I dag den 20 maj är det val i Vietnam till National Assembly. Medborgarna i 182 distrikt och 64 städer skall välja 500 delegater till den 12:e Nationalförsamlingen. Det har legat både spänning och oro i luften under de senaste veckorna.

 

Trots att jag borde ha stannat i sängen bestämde jag mig för att gå ut på stan. Jag måste få se vad som händer och känna av stämningen. Lite besviken blev jag allt efter 3 timmar så kan jag konstatera att stan är mer dekorerad än vanligt med röda banderoller och den vietnamesiska flaggan vajar överallt, men annars är det sig likt. Jag passerade 3-4 vallokaler och kunde konstatera att allt går lungt och stilla till. Vallokalerna är inte som jag trodde de lokala partilokalerna utan istället skolor, barndaghem och tempel. Gatan framför lokalen är dekorerad med girlanger, vid sidan av porten hänger röda tygposters och över porten hänger en banderoll. Vid entreerna är röstlängderna uppsatta och namnen på de kandidater som finns att välja mellan i aktuellt distrikt. Det fanns inga köer framför vallokalerna, jag såg faktiskt bara ett par personer som gick in för att rösta, men jag var kanske för sent ute. Vallokalerna öppnade redan kl 07.00 och stänger kl 19.00.

 

Allt var som sagt lungt, man jag fick ändå en känsla av att det fanns poliser och militär tillgänglig om något skulle hända. Vad det var som fick mig att känna så vet jag inte, kanske är det senaste veckornas händelser som visat att varje demonstration eller meningsutbyte kan resultera i gripande.

 

Förra veckan dömdes ett par till 4 resp 5 års fängelse för uppvigling och hot mot landets säkerhet. De hade försökt starta ett nytt parti. De hade tryckt upp affischer och nyhetsbrev i vilka de kritiserade det komunistiska partiet. Det sägs också att de har haft ekonomiskt stöd av utländska krafter (i utlandet boende vietnameser). Mer kan du läsa om det på Vietnam news hemsida som naturligtvis ger den officiella vietnamesiska bilden på händelserna. http://www.vnanet.vn/Home/EN/tabid/119/itemid/194992/Default.aspx

 

Ytterligare tecken på den bristande yttrandefriheten är att några TV kanaler har kopplats bort bla HBO ? filmkanalen ? och den ryska kanalen. Vi kan nu inte heller komma in på en del internetsidor bla till universitet i Amerika och Europa.

 

Tillbaka till valet. För 2 månader sedan anslogs alla röstlängder på anslagstavlorna i distriktspartilokalerna. Genom det högtalarsystem som finns i varje kvarter uppmanades de boende att kolla att de är upptagna som röstberättigade, om inte så kan de begära det. För 1 månad sedan så anslogs namnen på alla kanditaterna till National Assembly. Totalt finns det 850 kandidater att välja mellan till de 500 platserna.  Kandidaterna har sedan under de senaste veckorna rest runt i sina distrikt på valturne. I år har man för första gången också en internetsida där kandidaterna kan marknadsföra sig själva, vem de är, vad de har gjort, och vad de vill göra och arbeta med om de blir invalda i NA.

 

Genom att medborgarna kan välja mellan olika kanditater, så har de en viss möjlighet att påverka inriktiningen på de frågor som kommer att prioriteras under de kommande  åren. Självklart är det en sken demokrati för alla kandidater är godkända av partiet och befunnits renläriga och inga frågor och förslag till lösningar får föras fram som inte partiet godkännt!

 

Det är frivilligt att gå och rösta, så idag uppmanas medborgare varje timme genom högtalarsystemet att delta i valet. Resultatet lär komma om några dagar.

 

För mig som är van att de olika partierna har valarbetare utanför vallokalerna, att det är valmöten och debatter överallt känns detta tysta val konstigt. Inombords skriker jag; Säg något! Klaga, Visa på orättvisorna! Kritisera alla som tar mutor! Böj inte era huvuden, ni som en gång lyckades vinna över amerikanarna, ni kan igen om ni bara törs! Men högt  säger jag inget, för jag vill hem till Sverige i sommar och jag vill inte utsätta mina vietnamesiska vänner för fara.

 

Jag inser också att det inte finns någon anledning att störta landet in i interna konfliket men det behövs en fredlig övergång till yttrandefrihet och demokrati. Det kommer att komma! Frågan är bara om hur länge. Hur länge kommer ungdomarna, munkarna och de intellektuella att vara tysta och lydiga?


Bloggarnas natt

Vaknade mitt i natten. Huvudet kändes normaltstort och febern borta! Skönt, men omöjligt att somna om. Vad att göra, inte ville jag vara nyttig så jag slog på datorn och bestämnde mig för att läsa bloggar. Startade med min dotter Sofias och hennes länkar, från dessa kunde jag så länka mig vidare till andra vänners vänner.

 

Nu känner jag mig helt uppdaterad på hur livet är i Sverige bland dessa underbara UNFare och deras vänner. Jag vet nu att Emil är tillbaka i Göteborg efter 6 månader i Egypten, att Elina börjat jobba på Skansen, hur Lisas liv som nybliven mamma ter sig, att Erik börjat jobba på Wendelsberg, att Anton kämpar med sina arbetsprov, om Marcus och hans försök att cykla och om Camillas besök på Friskus. Jag kollade också Pierres blogg om hans resa till Vietnam och hans länkt till Hans Roslings fantastiska program Gapminder som just köpts upp av Goggle. Ett program som alla ni som är intreserade av utvecklingsfrågor borde kolla in, skriv bara gapminder i sökmotorn!

 

Så roligt detta var! Nu känner jag mig som hemma igen. Tusen tack för alla bloggar!


Sjuk, ensam och 30 graders värme

Fy sjutton vad det är trist att vara sjuk, ensam och  långt borta. Ingen lagar mat åt mig, ingen kommer med uppmuntrande tillrop, ingen tycker synd om mig. Enda trösten i eländet är att vi är anslutna till SOS kliniken och om jag blir för enländig kan de komma på hembesök.

Jag har lyckats dra på mig en infektion, som trots en sulfa- och en pencillinkur inte släpper. Dessutom var jag i Bangkok i början på veckan och förbättrade min hosta och därmed den ständigt närvarande sega slemmen i luftrören. Jag har därför nu satts på en 7 dagars dunder pencillinkur. Jag började i går och är nu helt utslagen, huvudet är så tungt att jag kan knappt lyfta det från kudden, magen bara rinner och några klara tankar blir det inte. Jag har försökt läsa biverkningsinformationen, men texten är så liten att det är omöjligt att läsa den utan förstoringsglas. Jag är lite undrander över om detta är vanliga biverkningar eller om jag kan vara överkänslig mot något ämne i tabletterna. Jag får väl avvakta och se vad som händer, får jag kraftigare feber så får jag väl kontakta SOS igen.

 

Jag har också försökt läsa några rapporter, det gick inte! Då tog jag en spännande svensk bok, det gick inte! Jag får nog bara inse att dagen är förlorad och dra täcket över huvudet och försöka sova istället.

 

I mogon är en ny bättre dag hoppas jag!


Polisraid mot ungdomsdiscotek i Hanoi

Efter en tids spaning och infiltrering ingrep säkerhetspolisen mot det största ungdomsdiscoteket i Hanoi kl 02.00 natten till den 29 april. Över 1000 besökare togs in till stationen för narkotikatest. 500 av dem testade possitivt för olika narkotiska preparat. Ägaren har anhållits för både servering av illegalt importerad alkohol, öppethållande efter kl 24.00 och kännedom om narkotika försäljning inne på discot. Dessutom undersöks anklagelser mot 17 polismän vid den lokala polisen i Hanoi stad för inblandning, tagande av mutor eller åtminstone tyst accepterande av verksamheten vid discoteket.

Discoteket besöks av många utlänningar både turister och de som bor här. Hur många av de som testade possitivt som var utlänningar vet vi ännu inte men det lär ju vara en del. Vilka straff de kommer att få får vi veta så småningom.