16 The Giao

Hej!
Här är sommarvarmt  24 grader och solsken. När jag vill kyla ner mig tittar jag på bilderna från Umeå i julas.

Adressen här i rubriken är min nya adress i Hanoi. Jag har flyttat in i min lägenhet. 2 rum och kök, skapligt utrustad med en blandning av västerländskt och vietnamesiskt. Här kommer jag att trivas sedan jag fått upp lite textier och utrustat köket med bl.a. microvågsugn.

I kväll skall jag kolla min ADSL uppkoppling från lägenheten. Fungerar den så kommer jag att kunna vara mera aktiv på bloggen. På jobbet hinner jag knappt med att kolla de svenska nyheterna längre.

Det vietnamesiska nyåret närmar sig och samma stress som vi har före jul har brutit ut. Nyårskort skall skickas, presenter skall köpas, bjudningar skall hållas. etc. Nyåret inleds nu till helgen med att Köksguden åker upp och rapporterar hur hushållet har skött sig. Guden åker på en levande fisk, så därför skall vitnameserna nu ha en levande fisk i sitt hem för kanske är det just den fisken som behövs för att guden skall kunna resa iväg. Vad man sedan gör med fisken vet jag inte. Åter upp den?

I kväll skall jag och Johan ut och äta avskedsmiddag med Jakob, som varit volontär här i Vietnam under 1 år. Han åker hem till Sverige, Göteborg och flickvännen i morgon.

Ha det så bra tills vi hörs igen och tack för alla kommentarer och hälsningar.
Marianne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback