Vår och släktingar i Hanoi - två goda ting på samma gång

Efter att ha varit i Laos i 10 dagar med värme och bad gruvade jag mig för att komma tillbaka till regnet och dimman i Hanoi.

Men det var bättre än väntat! Kläderna i garderoben hade inte möglat även om de nytvättade kläderna, som maiden hängt in under tiden jag varit borta luktade pyton och var halvfuktiga. Men efter att ha torkat dem på elementet var det bara handdukarna som jag skickade tillbaka för omtvätt. Men sängen var äckligt blöööt, första natten sov både Sven och jag dåligt, men sedan körde Sven både golvfläkten och takfläkten hela påföljande dag samt att jag körde värmeelementen och fick det varmt och tort i rummet.

 

Korgarna i badrummet kröp däremot nästa ut av sig själva, så det var bara att plocka ur allt slänga bommul och annat som tagit åt sig mögellukten samt tvätta och skura resten.


Dagen efter kom min svåger och svägerska samt deras barnbarn hit - Siw, Sture och Linnéa. Jag mötte dem på flygplatsen och tog dem in till Hanoi. Plötsligt var det liv och rörelse igen - lägenheten full av folk. Ansjovis och kaviar leverans från Sverige, så nu kan det bli en riktig Påsk med Janssons frestelse och allt. Va roligt det är att uppleva alla nyhetens behag igen genom andras ögon. Helt plötsligt blir allt som nu är invant och gammalt, nytt igen. Siw som är en hängiven amatörfotograf är det livsfarligt att vara ute och gå med. Hon kan stanna av mitt på gatan för att fotografera en motorcykel som är överfylld med prylar. Hittills har allt gått bra, de är duktiga på att väja undan vietnameserna! Nu är det tyst och lungt igen, för alla inkl Sven har åkt mer till Hue och HoAin under några dagar.


I går så kom också våren - underbart. I dag var det 33 grader och i kväll kl 21.00 var det fortfarande 29 grader. Oj så skönt att se solen igen. Den har vi inte sett under de senaste 4 veckorna. I kväll har jag fönstren öppna så jag har korsdrag. Nu luktar det friskt igen, så friskt det nu kan lukta i Hanoi. Hela stan känns annorlunda och folket lyfter blicken och ler igen. Jag tog mig en prommenad runt sjön när jag var klar hos hårfrissan. 6 timmars behandling igen men det är skönt att vara korthårig nu när det har blivit varmt, inget långt hår som klibbar i nacken.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback