Vietnam ? bidrag eller inte

Regeringen har beslutat att koncentrera bidragen till ett 30-tal länder och Vietnam är inte ett av dessa. Är det rätt eller fel?

Jag är kluven. Efter att ha bott här i snart två år så kan jag konstatera att
- Pengar är det inte ont om ? men de är orättvist fördelade. De rika blir rikare, de som bor i städerna blir rikare. Orättvisorna i samhället ökar
- Industrin går på högvarv. Alla kommer hit med löften om investeringar. Företagarna och utländska investerare blir fler och rikare. Arbetarna blir relativt fattigare pga inflationen.

Marknaden styr. Helt och hållet. Skäliga löner, fackföreningar, basal samhällig trygghet. Glöm det!

Vad Vietnam behöver är inte direkt ekonomiskt stöd. Nej här behövs kunskap och stöd för att bygga upp ett samhälle där alla känner sig delaktiga, där korruption är ett minne blott och där alla deklarerar och betalar skatt. Vi har haft en ledande roll i delar av detta förändringsarbete och det borde vi fortsätta med.

Sedan kan jag ju också konstatera att ett fortsatt stöd för folkhälsopolitik i allmänhet och alkoholpolitik i synnerhet behövs. Om inte så kommer den alkoholpolicy och de lagar med restriktioner för tillverkning och försäljning av alkoholhaltiga drycker som kommer att antas av höstens parlament att bli hyllvärmare.

Sedan skulle jag önska att alla privilegierade sk industrizoner avskaffades - inte bara här utan i hela världen. Industrizoner har skapats av kapitlet för kapitalet. Inom dessa zoner etablerar sig företagen för att de inom dessa områden inte behöver följa landets basala lagstiftning och inom dessa zoner bor och arbetar miljontals arbetare utan att få skälig ersättning för sitt arbete. ILO och världens konsumenter - Upp till kamp! Köp Rättvisemärkt!!!!

Som sagt jag är kluven!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback