Vilken inflation!!

Alla klagar över att allt blivit så dyrt. Ja ifjol var den genomsnittliga prisökningen 8% och hittills har den i år varit 7,4%. Men det är i genomsnitt. Vi utlänningar som handlar på varuhusen och i små affärer har drabbats av en mycket kraftigare prisökning.

Den yougart som jag äter till frukost kostade när jag kom hit ifjol i januari 3000 VND (ca 1,50) nu kostar den 5000 VND (ca 2,50) + 66%, brödet har gått upp från 10000 VND till 15000 VND + 50 % osv. Det värsta hittills är i alla fall mitt hårshampo. Den första flaskan jag köpte på Western Canned Food kostade 65 000 VND, drygt 30 kronor dvs ungefär lika mycket som hemma på HM. I veckan kollade jag priset igen, nu kostade samma schampo 144000 VND dvs drygt 70 kronor. 70 kronor för en flaska schampo. Inte klokt. Tur jag snart skall hem, till ?billiga? Sverige.

Regeringens prisstabiliserande politik tar jag en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback