Semlor och köttbullar i Vientiane

Nu har jag hamnat i paradiset – Vientiane, Laos huvudstad. Här följer folk trafikregler, inga signalerar i onödan, solen skiner och det är tyst och lugnt. Att jag dessutom kan äta svenska bakverk på Scandinavian Bakery och köttbullar med lingonsylt på Swedish Pizza och Bakery House gör inte livet sämre.

Jag har nu varit här en vecka för att undersöka om vi skall öppna kontor här och se om jag kan tänka mig bo här på deltid. Och som du förstår så bor jag gärna här även om jag tror att det i längden kan bli för lungt. Halvtid passa mig nog bra. Då hinner jag ju inte blir för uttråkad i Laos och för utsliten i Vietnam.

Varför det är kämpigt i Vietnam – jo jag får aldrig sova. Man bygger dyngnet runt överallt i kvarteret där jag bor, åt ena hållet har man startat grundsättningen med att påla och åt andra hållet håller man på att riva ett hus med släggor. Det är dessutom förbjudet att leverera byggmaterial under dagtid, så det startar man med kl 24.00 och håller på med till fram mot 4.00! Dessutom är det vinter bara 17 grader och fuktigt, men i år har jag köpt 2 värmeelement så nu fryser jag inte i lägenheten.

Här i Laos är det också vinter, kallt på nätterna och morgnarna ca 15 grader men sedan när solen kommer upp så stiger temperaturen till behagliga 25 grader. I går var jag och badade i Lao Plazas swimmingpool. Riktigt svenskt ca 19 grader i vattnet. Jag har dessutom unnat mig fotmassage ett par gånger, ljuvligt 1 timmes massage för 24 kr inte dumt.

Innan jag åker hem köper jag nog med mig några kanelbullar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback