Utbildning av ungdomar i Laos

Nu har jag varit på 3 dagars utbildning för ungdomar i Vientiane Laos huvudstad. Det var en fantastisk upplevelse på många sätt. Ingenting, absolut ingenting blev som jag planerat.

Temat för utbildningen var Gender, Alkohol och HIV/aids. Jag skulle ansvara för alkoholdelen. Jag hade förberett mig med bildspel både med min presentation och med exempel på alkoholreklam, som video snuttar och som foton. Jag hade samlat bra länkar till våra drakar till bryggerier.

Jag trodde vi skulle hålla till i en skola, så att vi både skulle kunna mörklägga, ha flera grupprum och i bästa fall ha tillgång till internet. I stället hamnade jag ute på en lägergård som PADETC (vår samarbetsorganisation) hyr. Lokalen där vi skulle hålla till hade golv och tak men inga väggar. Dessutom visade det sig att deltagarna var 56 ungdomar från 12 till 18 år samt 6 vuxna. 33 ungdomar var under 15 år.

Tur att jag har varit juniorledare i hela mitt liv. Det var att ta fram gamla kunskaper och köra på. Ja men inte på rutin för de kulturella skillnaderna är enorma och därför var det kanske både tur och otur att jag behövde köra allt genom tolk. Jag hoppas och tror att det gick riktigt bra, fast att rubba alkoholtraditionerna i detta land är inte lätt.

Som bakgrund behöver ni kanske veta att vi har ett alkohol och drogförebyggande projekt tillsammans med PADETC. De jobbar i 14 skolor med elever från 12 till 15 år eller från 15 till 18 år. Varje skola har mellan 1200 och 1500 elever. I varje skola har vi 32 st ungdomar som är utsedda att bli kontaktpersoner och som i sin tur skall utbilda övriga elever. (Peer education). Till den här utbildning hade varje skola utsett 4 av dessa 32 ungdomar. Dessa 4 ungdomar skall nu under de kommande 4 veckorna (under sommarlovet) utbilda sina 28 kompisar. Tillsammans skall de sedan lägga upp en plan för hur de skall föra ut budskapet till övriga elever i skolorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback