Häftigt förälskad i Vinh

Jag har blivit häftigt förälskad i en 14 årig liten flicka ? Vinh, som bor på The Giao nr 4 dvs i början av min gata. Hon är gravt fysiskt handikappad. Hennes kropp är som en korkskruv. Hon kan med hjälp av vänster armen och hela kroppens muskelkraft tvinga högerhandens pekfinger att skriva på en gamla dator, som hon fått av en man från Nya Zeeland. Men det verkar också vara allt hon kan fysiskt men hon är intelligent, hennes ögon spelar och hon är dessutom alltid glad.

 

Tyvärr har hon aldrig fått gå i skola. Hon har några volontärer, studerande, som kommer och undervisar henne några gånger per vecka. Hon borde gå i 8e klass men säger att hon kanske kommit till 3e klass i vietnamesiska, matematik och geografi. Dessutom har hon lärt sig lite engelska av Nya Zeeländren.

 

Hennes föräldrar är för fattiga för att kunna ta henne till skolan och dessutom så verkar det som om hela omgivningen tycker att det är onödigt. Varför skall hon lära sig något. Till råga på allt så avled hennes pappa i cancer för drygt 3 månader sedan. Så nu skall hennes mamma ensam försörja Vinh samt hennes lilla syster Da som är 8 år. Mamman måste ju hela tiden ta hand om Vinh, så den lilla inkomst hon kan få är via den motorcykelparkering och den lilla teservering som hon har på gatan utanför huset där de bor.


Jag har just varit till Vinh och haft en timmes undervisning i engelska med henne. Oj vad hon försöker och hon lyckas mycket bättre än vad jag gör i vietnamesiska.

 

Mitt mål är nu att försöka få denna lilla flicka till skolan. I veckan var jag och träffade en av cheferna på Ministry of Social, Labour and Invalides Affairs bara för att höra vad det finns för möjligheter för en flicka som Vinh att få gå i skola. Fick beskedet att det finns bra skolor i Hanoi för barn som henne, men hon behöver transport till och från hemmet och det är ju frågan om det finns någon internationellt driven skola som har sådan service.

 

Först måste jag dock kolla om Vinhs mamma vill att hon skall få gå i skola. Så efter jobbet bad jag Tuan min kollega att följa mig hem till dem. Mamman sa att hon  verkligen skulle vilja att flickan fick gå i skola och lära sig saker och kanske ett jobb. Men hon suckade och sa att hon aldrig skulle få råd till detta. Lilla Vinh sa ?I want school!?

 

Med detta besked från mamman satte jag mannen från Ministeriet på jakt efter en lämplig skola. Får se om jag kan lyckas med detta. Kanske ?adopterar?jag henne och då kommer jag att sälja lotter och vigga er på bidrag till Vinh och hennes lilla familj.

 

Fortsättning följer!


Kommentarer
Postat av: Sven

Nya barn på gång? Fast jag har verkligeen inget emot det!! Och du är den absolut bästa hustru jag kan tänka mig att skaffa fler barn med!
Tala bara om hur mycket pengar du behöver till vår nya dotter så får du det direkt!
Det hela påminner väldigt mycket om barnen i Damernas Detektivbyrå som JLB Matekoni tog hand om.

2007-10-21 @ 00:40:12
Postat av: Eva

Hej!

Låter som en bra idé att få henne till skolan och engagera oss här hemma i Sverige.

Lycka till!

Eva N

2007-10-24 @ 11:51:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback