På vift till Kuala Lumpur

Innan jag nu om knappt 2 månader lämnar Asien bestämde jag mig för att göra en tripp till Malaysia och till min stora glädje ville Lilian göra mig sällskap. Hon åkte från Chiang Mai och jag från Hanoi och så möttes vi på flygplatsen i Kuala Lumpur. Vi åkte med lågprisflyget Air Asia så vi kom inte till den nya stora flygplatsen utan till den mindre och oglamorösa LCC. Flyget var helt OK, ingenting ingick så man fick köpa fika och mat, men det kostade bara drygt 1400 SEK tor Hanoi - Kuala Lumpur.

På programmet stog först ett besök på IKEA. Det största IKEA varuhuset i Asien. Billyhyllorna såg ut precis som vanligt. Tyvärr fanns inga köttbullar, så det fick duga med lax och potatis till lunch. Sedan luktade vi oss genom varuhuset. Det luktade så svenskt, spånskivor och furu!! Dessutom fanns en svensk matavdelning så vi köpte knäckebröd, pepparkakor, skorpor, sill, kaviar, ost och dessutom Kopparbergs alkoholfria päroncider. Det kändes rätt så overkligt, en svensk oas i Asien.

Nästa måste var ett besök på Petronas Tvilling Torn. Två häftig byggnader, byggda av Malaysias oljebolag. Vi fick åka upp till den hängbro som på 88e våningen sammanbinder de två tornen. Vi åkte också upp till KL tornet som är världens fjärde högsta byggnad, handlade i China town och gjorde det som de flesta turister brukar. Vi fick dessutom några härliga rundturer i stan tillsammans med vår gemensamme bekant David.

Till Malaysia skulle jag vilja åka tillbaka. Det finns så mycket mer att se utanför storstaden.

Kommentarer
Postat av: bellisima

ikea är alltig uppskatat när man bor utomlands.
Var på ikea varannan vecka när jag bode i australien, tyvvär fanns det inte i thailand när jag bode där....

Postat av: Sofia

Petronas är verkligen mäktigt!
Och KL har underbar shopping! :)

2007-10-30 @ 10:07:12
URL: http://tusse.tjejsajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback