Bron över floden Kwai

Som om det inte räckte med Tigrarnas Tempel! På vägen stannade jag också vid floden Kwai - jag gick över bron och åkte tåg på en del av sträckan.

För er  som inte vet så var det japanerna under Andra Världskriget som fick för sig att det skulle byggas en järnväg mellan Thailand och Burma (Myanmar idag). Man använde sig av både krigsfångar och vanliga civila. Järnvägen kallas dödens väg. Ca 15 000 fångar och ca 100 000 civila dog av sjukdom, svält coh hårt arbete.

Idag så är ca 10 mil av järnvägen intill gränsen borttagen så man kan inte åka från Bangkok till Rangoon - tyvärr.

Floden är ändå mest känd för filmen Bron över floden Kwai - men det var inte bron i filmen som jag gick över. Den låg på den sträcka som nu är uppriven. Filmen är väl dessutom mest känd för sitt fantastiska musikaliska ledmotiv!

Kommentarer
Postat av: Johan Bengtsson

Om jag inte missminner mig skulle järnvägen gå ända från Singpore genom Malaya, som det hette på den tiden, till Burma. Japanerna hade ju lyckats jaga ut engelsmännen ur både Singapore och Malaya men Thailand var fortfarande självständigt.
Thailand gjorde då med japanerna som vi svenska gjorde med tyskarna, lät dem transportera genom landet mot att de inte skulle invadera. Lika fegt och lika förödande för dem som drabbades.

2007-09-20 @ 15:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback